Raport LH.pl “Analiza rynku twórców stron na WordPressie” – Ile kosztuje przygotowanie strony www? Na co zwracają uwagę zlecający, a co jest ważne dla twórców?
“Ile trzeba zapłacić za stronę internetową na WodrPressie?” – firma LH.pl, jeden z wiodących dostawców usług hostingowych, przygotowała raport, który odpowiada na to, jak i na wiele innych pytań związanych ze zlecaniem, tworzeniem i utrzymywaniem stron internetowych na najpopularniejszym CMS’ie na świecie.
Autorzy raportu oparli go o ankietę, przeprowadzoną na grupie użytkowników/właścicieli (250 osób) i twórców stron internetowych (600 osób), uzupełniając zdobyte w ten sposób dane o informacje płynące z analizy 30 000 stron na WordPress utrzymywanych na serwerach LH.pl. Całość powstała więc na podstawie szerokiego zakresu danych. Czego dowiadujemy się z raportu?
Mnie zaskoczyło szczególnie to jak bardzo popularny jest WordPress – korzysta z niego aż 64,9% wszystkich stron opartych o CMS’y i 41,5% wszystkich witryn w ogóle (co jest informacją opartą o listę 1 mln. najpopularniejszych stron na świecie). To pokazuje siłę popularności tej darmowej platformy zarządzania treścią. Jak jednak wygląda polski rynek twórców stron?
Przede wszystkim, jest bardzo zróżnicowany. Na WordPressie powstają zarówno proste strony-wizytówki, jak też duże serwisy informacyjne, sklepy internetowe, a nawet agregatory treści. Jest więc platformą bardzo uniwersalną i, jak można wyśledzić w raporcie, ta uniwersalność, chociaż jest przede wszystkim zaletą, bywa też wadą. Rozmywa bowiem oczekiwania cenowe wśród zleceniodawców. Wielu nie zdaje sobie bowiem sprawy z zakresu prac, jakie będą potrzebne przy budowie ich strony, będąc jednocześnie wystawionym na działanie reklam internetowych, krzyczących hasłami “Twoja strona w internecie w jeden dzień, już za 500 zł!”. Stronę, owszem, można przygotować za 500 zł, ale nie należy przyjmować, że będzie to cokolwiek więcej poza podstawową wizytówką. Ba, prawdopodobnie taka strona będzie kolejną z wielu identycznych, jakie przygotował dany twórca, korzystający ze sprawdzonych szablonów.
Cena realizacji jest zresztą istotną częścią samego raportu. Wynika z niego bowiem, że niemal połowa (45,8%) twórców buduje najczęściej strony trzymając się budżetu od 1000 do 3000 zł. Tak szeroki rozdźwięk nie jest przypadkiem – sami twórcy w ankiecie wskazali na czynniki, które definiują cenę – po szczegóły oczywiście odsyłam do raporty. Dodam jedynie, że większość, 69,1% twórców stron, uważa, że powinno wyżej wyceniać swoją pracę. Ciekawostką jest jednak fakt, że podobna ilość z nich nie zarabia dodatkowo na tworzonych przez siebie stronach (np. poprzez angażowanie się w programy partnerskie). To dziwne o tyle, że przy wieloletnim budowaniu stron internetowych dla licznych klientów można uzyskać z programów partnerskich całkiem niezły dochód pasywny.
Dziwić też może pewna bierność, lub brak efektywności biznesowej pozwalającej na skalowanie, w przypadku twórców. Większość bowiem (62,7% ankietowanych), w ogóle nie szuka klientów, korzystając wyłącznie z poleceń tzw. poczty pantoflowej. Prawdopodobnie twórcy są przekonani, że nie opłaca im się rozbudowywać własnej działalności i zatrudniać pracowników, którzy mogliby pomóc w procesie budowania stron. Pewien brak profesjonalizmu biznesowego (nie technicznego) widać też w braku umów – aż 30,3% twórców nie podpisuje umów ze zleceniodawcami. Cieszy natomiast fakt, że niemal 60% przygotowuje brief projektowy, co pozwala zapanować nad pracami.
Raport wskazuje także na trudności w relacji zleceniodawca/wykonawca. Co czwartemu twórcy stron zdarza się zerwać współpracę ze względu na niezdecydowanie. To właśnie na ten aspekt zwracają uwagę twórcy, jako na główną wadę współprac. Jednocześnie sami zleceniodawcy przyznają w ankiecie, że gdyby mieli świadomość jak przebiega proces tworzenia strony, byliby nie tylko lepiej przygotowani, ale nawet skłonni czasem zapłacić więcej. Ponad 90-stronicowy raport przedstawia bowiem także perspektywę klienta/zleceniodawcy, a ta bywa nad wyraz interesująca. Np. nieco ponad połowa przyznaje, że nie potrafi… obsługiwać własnej strony, często pomimo odebranego szkolenia.
Po więcej interesujących szczegółów odsyłamy jednak do raportu “Analiza rynku twórców stron na WordPressie” przygotowanego przez LH.pl. Raport można pobrać tutaj. Raport powstał pod patronatem medialnym naszej redakcji.


























