Cyfrowe finanse „Klient w centrum uwagi banków” – konferencja Central European Electronic Card (CEEC).
Hasłem tegorocznej konferencji Central European Electronic Card (CEEC), organizowanej przez firmę doradczą medien service, był klient w centrum uwagi banków. Bez klientów nie tylko trudno mówić o zyskach, ale przecież w ogóle nie ma biznesu. To oczywiście truizm, a jednak warto go sobie przypominać.
Dlatego w czasie jednej z prezentacji uzmysławiano słuchaczom, że bez zrozumienia potrzeb konsumentów ani rusz. Trzeba zatem zastanowić się, co może przekonać klientów do korzystania z nowych form płatności bezgotówkowych. A podstawowy wniosek brzmi: przyszłością bankowości jest konwergencja świata fizycznego i cyfrowego. Jak wiadomo od wielu lat, z różnych przyczyn odchodzimy od gotówki. My, Polacy, mamy w tym zresztą spore osiągnięcia. Między innymi należymy do czołówki, jeżeli chodzi o wykorzystywanie kart zbliżeniowych. Ta tendencja musi być kontynuowana.
Podstawowe wytyczne zawiera Program Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata 2014-2020 opracowany przez Narodowy Bank Polski. Wiąże się on z rządowym programem Od papierowej do cyfrowej Polski przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju. Niesłychanie ważną rolę w tym procesie odgrywa pilotaż akceptacji bezgotówkowych instrumentów płatniczych w jednostkach samorządu terytorialnego. Oczywiście nie mogło zabraknąć kwestii związanych z bezpieczeństwem.
Uczestnicy konferencji zastanawiali się, czego oczekują akceptanci (czyli firmy handlowe i usługowe akceptujące karty płatnicze). Rozważali też, w jaki sposób technologie mobilne zmieniają znane nam sektory usług. Bardzo ciekawa była dyskusja na temat możliwości powstania krajowego systemu rozliczeń płatności bezgotówkowych.
W największym skrócie można powiedzieć, że tradycyjne marmurowe oddziały bankowe przechodzą do historii. Ten proces jest powolny, a jednak zauważalny. Rośnie znaczenie bankowości internetowej. Generalnie, działalność sektora finansowego coraz bardziej polega na wykorzystywaniu rozwiązań teleinformatycznych. To wielka szansa dla dostawców.
Mieczysław T. Starkowski


























