RAPORT RYNEK DRUKU cz. 2/5 – Świat się zmienia! Nowy wymiar drukowania.
Świat się zmienia. Szczególnie sytuacja pandemiczna przekonuje nas, że nie wiemy, co się może stać w następnym miesiącu. Jednocześnie, jak się okazuje, drukowanie pozostaje nieodłącznym elementem naszej pracy. Dlatego niezmiernie istotny jest każdy aspekt tej pracy, zwraca uwagę Mieczysław T. Starkowski.
Szczególną popularność zyskały ostatnio urządzenia z segmentu SOHO przeznaczone do użytku domowego. Przy okazji zadajemy sobie pytanie o nowy wymiar druku. Czy charakteryzować go będą rozwiązania ekonomiczne, czy raczej przede wszystkim ekologiczne. A może innowacyjne w jeszcze inny sposób?
Tworząc nowe rozwiązania, producenci drukarek mają świadomość zapotrzebowania rynku pod względem ekonomii i ochrony środowiska. Potwierdzeniem tego jest bardzo bogata oferta, która jest w stanie spełnić oczekiwania każdego klienta – zarówno przedsiębiorstw, jak i konsumentów. Poza tym wiele zależy też od samych użytkowników. Powinni oni odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań. Przede wszystkim: jak dużo planują drukować. A także – czy częściej będą to teksty, czy zdjęcia? Znając odpowiedzi na te pytania, można rozpocząć analizę oferty producentów, uwzględniając nowoczesne innowacyjne funkcjonalności i usługi w zakresie druku.
Ekonomia i ekologia w jednym
– Oferta urządzeń i rozwiązań do druku jest tak szeroka, że przed podjęciem decyzji o zakupie do domu czy biura, warto przeprowadzić wewnętrzny audyt, który pozwoli ocenić, ile obecnie kosztuje nas druk jednej strony – zwraca uwagę Jacek Brzeziński, Business Development Manager w firmie AB S.A. – Stając się klientem świadomym swoich potrzeb, robimy pierwszy krok w tym kierunku, by drukowanie było przyjazne dla środowiska i naszego portfela. Dodatkowo zyskujemy też wygodę i bezpieczeństwo naszej pracy. W przeprowadzeniu audytu pomogą nam oczywiście sprzedawcy. Wszyscy są wyposażeni przez producentów nie tylko w karty produktu, ale również specjalistyczną wiedzę.
Portfolio producentów składa się dziś nie tylko z nowoczesnych urządzeń i oprogramowania, ale całych systemów, które tworzą innowacyjne rozwiązania w segmencie druku. Jednym z takich rozwiązań zyskujących na popularności jest system druku podążającego, który pozwala na drukowanie w dowolnym czasie i miejscu. To model szczególnie przydatny klientom B2B. Przykład zarówno innowacji w technologii druku, ale też działań ekologicznych i ekonomicznych z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa.
Użytkownicy takich systemów nie tylko ograniczają liczbę zbędnie wydrukowanych stron, a więc i ilość odpadów związanych z drukowaniem. Ograniczają także koszty druku i obsługi IT. Dodatkowo ten model druku, dzięki swej elastyczności i funkcjonalności, poprawia komfort pracy i daje użytkownikom bezpieczeństwo oraz poufność w obszarze obiegu dokumentów.
Inną ważną innowacją, coraz powszechniejszą na rynku druku, jest drukowanie bezprzewodowe na podstawie lokalnej sieci. To rozwiązanie, które sprawdza się zarówno w domach, jak i biurach, szczególnie tych o małej powierzchni. Korzystając z takiej formy zyskujemy nie tylko wygodę pracy (bo drukarka nie musi być połączona przewodami z komputerem), ale również oszczędność energii. Dokumenty do druku można wysyłać za pośrednictwem smartfona lub tableta, bez konieczności włączania komputera.
Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem w druku, który szybko zyskuje na popularności – szczególnie wśród klientów B2B – jest zarządzanie drukiem w modelu MPS (Managed Print Services). To kompleksowy system, który bardzo często zawiera w sobie wspomniane już udogodnienia, takie jak druk podążający czy drukowanie bezprzewodowe.
– Sprowadza się to głównie do tego, że przed wyborem urządzenia firma, która zajmuje się drukiem w modelu MPS, przeprowadza audyt drukowania, aby lepiej dopasować urządzenia i wycenić koszty druku – wyjaśnia Jacek Brzeziński. – Na tej podstawie do biura dostarczane są urządzenia, a klient rozlicza się z dostawcą usług za każdą wydrukowaną stronę. Ten model nie tylko skupia wszystkie korzyści ekologiczne płynące z nowoczesnego druku, ale też zapewnia komfort pracy i bezpieczeństwo, a także pozwala ograniczać koszty i przewidywać ich wysokość.
W najbliższym czasie rynek druku z pewnością będzie nas zaskakiwał kolejnymi innowacjami. Niektórzy producenci wprowadzają do swojej oferty rozwiązania, które pozwalają nie tylko cieszyć się lepszymi parametrami druku, ale też odzyskiwać zadrukowane wcześniej kartki do ponownego wykorzystania. Jak podkreśla ekspert, ważne jest, by użytkownicy świadomie i odważnie korzystali z dostępnych rozwiązań.
Cyfryzacja dokumentów papierowych
Zmiany klimatyczne już dziesięć lat temu zostały określone jako czynniki, które są zagrożeniem dla przedsiębiorstw: ich działania, strategii oraz pracowników. Według raportu „Cyfrowa Rewolucja” opracowanego na zlecenie firmy Brother ponad trzy czwarte (76 procent) małych i średnich przedsiębiorstw kieruje się polityką zrównoważonego rozwoju, a ich działania skupione są głównie wokół recyklingu oraz zaopatrzenia. W ich opinii to nie śmieci czy zużycie prądu i wody są największymi problemami. Wyzwaniem w prowadzeniu ekologicznego biznesu jest eksploatacja sprzętu biurowego.
– Dobrym początkiem w procesie ograniczania zużycia urządzeń takich jak drukarki jest postawienie na innowacje, a co za tym idzie – zweryfikowanie możliwości cyfryzacji części dokumentów papierowych za pomocą skanowania lub pracy na elektronicznych odpowiednikach – mówi Katarzyna Idzkiewicz, Senior Marketing Coordinator w firmie Brother Polska. – Dzięki temu jesteśmy w stanie zmniejszyć liczbę dziennych wydruków, co przyczynia się nie tylko do oszczędności papieru, ale również ograniczenia eksploatacji urządzeń i finalnie realnych oszczędności. Kolejnym zwyczajem, który warto wprowadzić w miejscu pracy, jest drukowanie dwustronne, a także ponowne wykorzystanie kartek, które mają zadrukowaną tylko jedną stronę. Według danych Greenpeace rocznie na całym świecie produkuje się aż 367 mln ton papieru. Część jest wytwarzana z makulatury, jednak gdyby tak nie było, musielibyśmy wyciąć aż 6 miliardów drzew.
Błędem często popełnianym w firmach w zakresie działań na rzecz zrównoważonego środowiska jest zastępowanie używanego sprzętu nowym. Oczywiście czasem jest to wręcz niezbędne, ale w większości przypadków nie do końca uzasadnione. Świetnym przykładem jest twierdzenie aż 82 proc. przedsiębiorców, że ważny jest dla nich recycling, natomiast tylko połowa z nich (43 proc.) rzeczywiście poddało swój sprzęt temu procesowi. Gdy drukarka przestanie pracować poprawnie, należy odnaleźć źródło problemu i w miarę możliwości zająć się usunięciem awarii zamiast pozbywać się sprzętu, który nadal nadaje się do użytku. Bardzo ważnym elementem zrównoważonego biznesu jest analiza pełnego cyklu życia wykorzystywanych urządzeń, z czym zgadza się aż 9 na 10 firm z sektora MŚP.
Obecnie większość przedsiębiorstw stara się aktywnie monitorować oraz sumiennie poprawiać wyniki w obszarze odpowiedzialnego zarządzania biznesem. Jak się okazuje, kluczem do sukcesu jest wprowadzanie zmian polegających na dokładnej analizie każdego etapu cyklu życia urządzenia, zaczynając już w momencie planowania zakupu – tak, aby wybrać drukarkę wyprodukowaną w sposób ekologiczny oraz wykonaną z materiałów nadających się do recyklingu.
Serwisowanie i usuwanie usterek to podstawowe sposoby na wydłużenie żywotności sprzętu drukującego. To niesłychanie istotne w podejściu do ochrony środowiska oraz zmniejszania kosztów prowadzenia firmy. Aż 85 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP uważa, że możliwość naprawy lub wymiany części jest jednym z ważniejszych kryteriów odpowiedzialnego rozwoju firmy.
Ograniczanie wydatków to jedno, ale prowadzenie zrównoważonego biznesu niesie z sobą o wiele więcej odpowiedzialności i satysfakcji z inicjowanych działań. Jednym z tych elementów jest świadomość, że nie przyczyniamy się do pogarszania stanu planety. Przemyślane zakupy sprzętów wyprodukowanych w sposób ekologiczny i z materiałów nadających się do ponownego wykorzystania są krokiem milowym w stronę ekologii. Brother kładzie szczególny nacisk na ochronę klimatu i stara się redukować negatywny wpływ na środowisko naturalne na wszystkich etapach cyklu życia swoich produktów. Znaczącym działaniem jest na przykład współpraca firmy z organizacją Cool Earth. W ramach realizacji jej programu Brother wspiera ratowanie lasów deszczowych między innymi w Peru i Papui-Nowej Gwinei.
– Pomimo wielu możliwości wdrażania ekologicznych rozwiązań do biznesu, nie wszyscy deklarujący wprowadzanie zrównoważonego rozwoju wywiązują się z obietnicy podjęcia odpowiednich działań – twierdzi Katarzyna Idzkiewicz. – Dlatego tak ważna jest edukacja przedsiębiorców przez producentów i sprzedawców urządzeń, ponieważ nawet pozornie drobne decyzje mogą mieć ogromny wpływ na kondycję środowiska naturalnego. Nowy wymiar druku to precyzyjne połączenie innowacji i mądrej ekonomii, co prowadzi do bardziej zrównoważonych środowiskowo decyzji biznesowych.
Ważna jest ilość zużywanej energii
– Nie możemy ignorować faktu, że stoimy w obliczu globalnego kryzysu klimatycznego – przyznaje Robert Reszkowski, Business Sales Manager w firmie Epson. – Jeśli nic się nie zmieni, będziemy świadkami kolejnych, drastycznych zmian w ekosystemie naszej planety. Jedną z rzeczy, na którą mamy wpływ, jest ilość zużywanej energii. Choć drukarki laserowe i atramentowe mogą z zewnątrz wyglądać tak samo, w rzeczywistości bardzo się różnią. Laserowe do drukowania wymagają rozgrzewania tonera do bardzo wysokiej temperatury, co nawet przy wydruku pojedynczej kartki pochłania ogromne ilości prądu. Dodatkowo zazwyczaj korzystają z większej ilości materiałów eksploatacyjnych i w większości przypadków wymagają częstszej wymiany części, które pod wpływem ciepła szybciej się zużywają.
Tymczasem niewymagająca użycia ciepła autorska technologia Heat Free firmy Epson, stosowana w biznesowych drukarkach atramentowych, zużywa nawet do 83 proc. mniej energii. Ta technologia pomija etap nagrzewania podczas włączania czy wybudzania urządzenia ze stanu uśpienia. Druk atramentowy nie wymaga również utrwalania, dlatego jest mniej energochłonny.
Drukarki atramentowe Epson potrzebują też do 96 proc. mniej materiałów eksploatacyjnych niż drukarki laserowe. Realizuje się w ten sposób cel, jakim jest dostarczanie innowacyjnych rozwiązań, które przy zachowaniu pełnej funkcjonalności będą miały niewielki wpływ na środowisko naturalne – zarówno w procesie produkcji, jak i użytkowania. W dużej mierze będą także podlegać ponownemu przetworzeniu.
Również w skali globalnej przedsiębiorstwo w istotny sposób angażuje się w działania proekologiczne w biznesie. Dąży ono do ograniczania wpływu produktów związanych z drukiem na środowisko naturalne w całym okresie ich eksploatacji. Epson nieustannie opracowuje nowe metody spełniania standardów środowiskowych. Badania prowadzone przez firmę pozwalają tworzyć innowacyjne, precyzyjne technologie obejmujące wiele funkcji oszczędzających energię. To oznacza, że klienci nie muszą już wybierać między zdrowszą planetą a podstawowymi korzyściami dla swoich organizacji.
Chociaż w czasie lockdownu zmniejszył się popyt na duże urządzenia formatu A3, w znacznym stopniu wzrosło zainteresowanie sprzętem A4 i A3 dla mniejszych grup roboczych z miesięcznymi obciążeniami rzędu 2-3 tysiące stron. Gdy obserwuje się polski rynek, widać wyraźną tendencję powrotu do biur użytkowników biznesowych. Na przykład w stosunku do ubiegłego roku zapotrzebowanie na duże urządzenia zwiększyło się o ponad 60 proc.
– Istotnym powodem wyboru nowego sprzętu z pewnością są koszty eksploatacji, ekologia pracy i związane z tym oszczędności – przekonuje Robert Reszkowski. – Ważna jest chęć używania urządzeń bardziej wydajnych, ekonomicznych, zapewniających komfort i ciągłość pracy. W urządzeniach Epsona duże pojemniki na atrament oraz długa gwarancja pozwalają na spokojne drukowanie, bez konieczności częstego przerywania pracy z uwagi na wymogi eksploatacyjne, awarie i tak dalej. Dobrym przykładem rozwiązań wychodzących naprzeciw potrzebie oszczędności, podkreślanej przez klientów, są biznesowe modele Epson WF-C579RDWF (A4) i WF-C879R (A3) oraz seria Enterprise zapewniająca wyjątkowo niski całkowity koszt posiadania (TCO).
W skali makro coraz bardziej widoczna jest potrzeba drukowania w kolorze. Firmy chętnie korzystają z kolorowego druku pigmentowego, który pozwala wyróżnić dokumenty (na przykład w korespondencji) jakością czy wzorem, podczas gdy cena nie zawsze jest istotną barierą. Atramentowy druk pigmentowy w biznesie jest chętnie wybierany przez klientów także ze względu na dużą wydajność, szybkość wydruku pierwszej strony i trwałość gotowych wydruków. Tusz pigmentowy jest tak trwały jak materiał, na którym się drukuje, czego nie gwarantuje tradycyjna technologia druku stosowana dotąd w firmach.
– Użytkownicy docenili już możliwość zdalnego zarządzania urządzeniami na przykład przez dział IT i wykorzystania chmurowego systemu obsługi urządzeń przez programy i systemy pozwalające wspierać pracowników działających w modelu Home Office i zdalnie zarządzać flotą urządzeń drukujących. Zwiększenie wydajności i funkcjonalności, a także poziomu bezpieczeństwa, można uzyskać między innymi poprzez stosowanie dodatkowych, na ogół darmowych, programów takich jak oferowane przez nas Epson Remote Service czy Epson Print Admin. Oferujemy zatem technologię druku biznesowego łączącą ekologię i ekonomię (w tym innowacje). Krótko mówiąc: możemy pracować wydajnie, dbając jednocześnie o środowisko – uważa Robert Reszkowski.


























